KAN - om CO2-avgiften

Innspill om CO2-avgiften - oktober 2023

For at Norge skal kunne redusere sine klimagassutslipp med minst 55 %, og oppfylle sine forpliktelser i henhold til Parisavtalen, trenger Norge en plan for hvordan få på plass CO2-håndtering ved avfallsforbrenningsanleggene i Norge. Støtteordninger og rammebetingelser må samlet gjøre det mulig å realisere avfallsforbrenning med CO2-fangst.

Bakgrunn

Norges avfallsforbrenningsanlegg sørger for trygg og miljøvennlig sluttbehandling av avfall som ikke kan, eller bør, materialgjenvinnes. Avfallsforbrenningsanleggene har en nødvendig funksjon i samfunnet vårt og skaper arbeidsplasser og verdier. De bidrar til å produsere kraft lokalt og er bærebjelken for produksjon av fjernvarme i større norske byer. Dette er et vesentlig bidrag til det norske energisystemet, og en viktig ressurs for forsyningssikkerheten. En betydelig netto eksport av avfall fra Norge til Sverige påvirker allerede i dag volum forbrent avfall. På grunn av den tette integrasjonen med fjernvarme og dens effektavlastende egenskap, så bør avfallsforbrenningen i Norge opprettholdes eller økes, ikke reduseres.

CO2 fangst fra avfallsforbrenning er et riktig og viktig neste steg som vil redusere CO2 utslippet. Realisering av CO2-fangst fra avfallsforbrenning er avhengig av riktige virkemidler. Det betyr at insentiver, avgifter og regelverk må balanseres på en klok måte. KAN ønsker å bidra til kunnskapsdeling og godt samarbeid mellom avfallsforbrenningsanlegg og nasjonale myndigheter for å finne gode løsninger for realisering av avfallsforbrenning med CO2-fangst.

KAN ber regjerningen utsette økningen av CO2-avgiften og se på totaliteten av rammevilkår

KAN mener det er riktig at det skal koste å slippe ut fossil CO2, men kostnaden må innrettes slik at resirkulering og energigjenvinning prioriteres og totalen av virkemidler gjør det mulig å realisere CO2-fangst. KAN mener at CO2-avgiften alene vil svekke bunnlinjen til avfallsforbrenningsanlegg kraftig og dermed utsette etablering av CO2 fangstanlegg samt medføre at avfallet blir sendt ut av landet med de negative klima- og miljøeffektene dette gir.

KAN ber regjeringen utsette økning av CO2-avgiften og gjennomføre en utredning av konsekvensene ved innretningen av avgiften og vurdere alternative modeller som i større grad bidrar til målet om reduserte utslipp. Det er viktig at man ser på totaliteten av rammevilkår for avfallsforbrenningsanlegg og satsing på karbonfangst- og lagring. Verdsetting av fangst av biogen CO2 og støtte til modning av prosjekter er essensielt for realisering av CCS i tillegg til CO2-avgiften. Økt nivå på CO2-avgiften uten endringer i innretningen og insentiver til fangst av biogen CO2 vil gå på bekostning av å opprettholde og utvikle eksisterende virksomhet.

Se for øvrig hva KAN mener på KANs nettsider, her: Rammebetingelser

KAN – Klimakur for Avfallsforbrenning i Norge består av Forus Energigjenvinning, BIR Ressurs, Returkraft, Hafslund Oslo Celsio, Eidsiva Bioenergi, Statkraft Varme, FREVAR og SAREN som alle har aktiviteter knyttet til fangst, lagring og/eller utnyttelse av CO2 (CCUS). Partnerne jobber sammen for å bidra til økt informasjonsdeling og bedre løsninger rundt CCUS som vil bidra til at Norge skal kunne oppfylle sine forpliktelser i henhold til Parisavtalen.

Forrige
Forrige

KAN Posisjon - januar 2024

Neste
Neste

KAN - Klimakur for Avfallsforbrenning i Norge sparket i gang Fase 2 i samarbeidet på Gardermoen