Innspill til Energidepartementet

Oslo Economics og SINTEF Energi la tidligere i år frem en utredning, på oppdrag fra Energidepartementet, der de hadde kartlagt virkemidler som kan legge til rette for CO2-fangst i norsk industri og avfallsforbrenning. Energidepartementet ba så om innspill på utredningen og virkemidlene som der ble foreslått. Her er KANs innspill oppsummert:

KAN, Klimakur for avfallsforbrenning i Norge, kan gjennom sine partnere bidra med fangst av 1,3 mt CO2 i 2030 og dermed bidra til at Norge når sine klimamål. Norge bør også sette klare mål for CCS, både for fossil og biogen CO2. Målene må følges opp med virkemidler som muliggjør realisering av prosjektene. Avfallsforbrenning er en viktig samfunnstjeneste og er viktig for både beredskap og Norges energisystem.

For å redusere risikoen for CCS for avfallsforbrenningsanlegg vil subsidieordning gjennom differansekontrakter være et foretrukket alternativ,

  • Én kontrakt som dekker alle utslipp, biogene og fossile

  • Differansekontrakt med CO2-avgiften eller kvotemarkedet som referansepris for fossil CO2, men tilleggsinntekter er nødvendig.

  • For biogen CO2: differansekontrakt kombinert med inntekter fra bilaterale avtaler og/eller kvotepriser, men med forbehold om at dette kommer på plass. For å gi aktørene insentiver til å inngå gode avtaler bør deler av overskuddet tilfalle aktøren.

  • Kontrakten må være gyldig i 15-20 år, inflasjonsjusteres og være en løpende inntektsstøtte.

  • Signaler om et støtteregime må komme i 2024, virkemidlene med volumer/konkrete mål må være kjent i 2025 og første tildeling senest i 2027, deretter årlige tildelinger.

  • Primært en dialog om direktetildeling, da auksjoner ikke er anbefalt grunnet lav kommersiell modenhet og liten sjanse for å lykkes i konkurranse mellom ikke-likestilte aktører.

  • Sekundært forenklede auksjoner for små utslippspunkt (f.eks. mellom 50’ og 250’) med både biogene og fossile utslipp. Vi anbefaler ikke en egen auksjon for avfallsforbrenningsanlegg grunnet lavt konkurransegrunnlag.

  • Staten må ta en koordinerende rolle i utvikling av transport- og lagertjenester.

  • 50% av utviklingskostnadene fra konseptstudie til investeringsbeslutning dekkes av Enova/Gassnova og må inkludere administrativ støtte til markeds- og tildelingsmekanismene.

  • Investeringsstøtte vil være risikoavlastende, redusere totalkostnader og muliggjøre høye kapitalinvesteringer.



Avfallsforbrenningsanlegg i opererer i et internasjonalt marked hvor prisen på sluttbehandling av avfall (gate-fee) settes av skatt for deponering av avfall i UK og avfallsmarkedet i Sverige, hvor det i dag er overkapasitet. Det aller viktigste virkemidlet for å opprettholde avfallsforbrenning med CO2 fangst er like rammevilkår for avfallsforbrenning i Norge og Sverige. KAN mener derfor at:

  • Det må sikres likere konkurransevilkår mellom norske og utenlandske anlegg

  • Det må sikres like rammevilkår for CO2-fangst i Norge, Sverige og Danmark

  • Norge må ha like gode støtteordninger for CO2 fangst som våre naboland

  • I overgangsperiode må CO2-avgiften holdes lav frem til innlemmelsen i EU ETS

Hele innspillit kan lastes ned her

Forrige
Forrige

KANs posisjon - juni

Neste
Neste

Viktig KAN-møte på Gardermoen for å diskutere rammevilkår for CO2 fangst