Innspill til forslag til endringer i klimakvoteforskriften

Som følge av at EU har vedtatt to nye forordninger i tilknyttet direktiv 2003/87/EF (Klimakvotedirektivet) foreslår MDIR å endre kapittel 1 og 2 i forskrift om kvoteplikt og handel med kvoter for utslipp av klimagasser. Endringene er vedtatt i MR-forordningen (2018/2066) og i CCU-forordningen (2024/2620).

Totalt kan medlemmene i KAN bidra med fangst og lagring av 1,3 millioner tonn CO2 fra avfallsforbrenning innen 2030 gitt at rammebetingelsene og tilstrekkelige støtteordninger kommer på plass om kort tid. KAN har gitt sine innspill på forslaget til MDIR og uttalt seg om de punktene i høringsnotatet som er mest knyttet opp til KAN partnerenes virksomheter og ambisjoner om CCUS. 

Oppsummering av innspillet

  • KAN støtter innføringen av CCU-forordningen. Det er positivt at flere typer CCU oppfyller kravene til nulltelling.  

  • Norge bør implementere fornybardirektivet og Unionsdatabasen i RED II for sporing av bærekraftige brensler.

  • Inkluderingen av andre transportmetoder for CO2 i MR-forordningen er positivt og en forutsetning for utbredelse av CCUS i Norge.

  • KAN er positiv til at det kan benyttes beregningsbaserte metoder for å fastsette CO2 som overføres mellom ulike deler i verdikjeden, samt tallfesting av lekkasjer.

  • KAN er ikke positiv til at CO2-volum som er delvis biogent, telles som fossilt ved lekkasjer i transportleddet. KAN er for at utslipp følger den opprinnelige biogen/fossil andel.

  • Klimakvotedirektivet åpner ikke for å inkludere negative utslipp (BECCS). KAN mener derfor det er avgjørende at Norge satser på BECCS i for å oppnå sine forpliktelser under innsatsfordelingsforordningen (ESR).

  • KAN mener at innlagring av biogent skal sidestilles med fossilt utslipp for CO2 fjerning. KAN mener derfor at norske myndigheter må fortsette arbeidet med å få på plass endringer i både ETS og ESR angående biogene utslipp slik at de kan likebehandles med fossile i nasjonal rapportering og i rapporteringen til EU.

  • På generell basis ønsker KAN at Norske myndigheter er bevisste på særnorske forhold som påvirker den reelle utbredelsen av CCUS i Norge når reguleringer vedtas. Dersom Norge skal nå sine klimamål er det en forutsetning at norske aktører har en reell mulighet til å innføre CCUS, og er konkurransedyktige på kostnad/tonn CO2 lagret med tilsvarende aktører i eksempelvis Danmark, Sverige og Nederland.

  • KAN mener det skal koste å slippe ut CO2. Samtidig må det sikres likere konkurransevilkår for avfallsforbrenning mellom norske og utenlandske anlegg og likeverdige og tilstrekkelige rammevilkår og støtteordninger for CO2-fangst som i våre naboland.

Forrige
Forrige

Hva skal til for å få fart på CCS som klimaløsning i avfallssektoren? 

Neste
Neste

KAN om Statsbudsjettet 2025